Jumaat, 6 November 2009

rumah cucu tiada elektrik...

Assalamualaikum..alhamdulillah,cucu baru je lepas makan mee goreng mamak,telur dadar dan minum coklat panas(nak sebut dalam bahasa Inggeris,cucu tidak pandai mane...sebab mate cucu bukannye warne coklat atau rambut kuning)...bagi kat kucing sikit telur tu...nampak muke kucing tu macam dah jadi muke ikan kering je..jadi,cucu campak je la kat beliau telur tu...tapi sepanjang cucu hidup di dunia ini,xpernah pulak cucu jumpe kucing yang baik hati mengucap terima kasih(dalam bahase Malaysia baku) pada cucu...terkilan jugak cucu dengan sikap kucing2 nie...kadang2 tergerak jugak dalam hati cucu untuk menggantung kucing2 ini(dengan kaki diikat pada dahan pokok kurma - pokok kurma ade dahan ke? ) kepala kat bawah sambil menyuruh kucing itu menyanyi lagu Negaraku...tapi memikirkan cucu masih ada sifat kebinatangan nie..cucu sabor jela...

Sejak beberapa hari yang lalu,cucu ade berborak2 dengan rakan serumah mengenai bisnes MLM.Cucu pun bukanlah faham mane sangat tentang konsep bisnes ni..cume tergerak jugakla hati cucu untuk menceburkan diri dalam bisnes ni apabila pulang ke Malaysia nanti.Cume yang menimbulkan keraguan di dalam hati cucu ni,adakah bisnes dengan cara ini sah disisi hukum syarak?setakat yang cucu tahula,ulamak2 Mesir sendiri pun belum lagi membincangkan bisnes ini untuk masa sekarang..

Tapi yang jelas,orang2 yang terlibat dalam bisnes ini...sudah ramai yang tertipu,ditipu dan menipu...dan semakin popular pulak dikalangan masyarakat Malaysia perihal makhluk yang bernama MLM ini(betul ke MLM?ke ML..ape?..haha...dok tau gok weih..sebut je...).Yerla,dalam masa yang singkat ramai yang jadi jutawan,hidup mewah...mude2 lagi dah ade kete mecedeh(loghat Terengganu).Cucu perasanla,kebanyakkan orang2 yang gemar terlibat dalam bisnes macam ni,suke penampilan hidup mewah..Wallahua'lam..."innamal a'maalu binniyyaat"(segala kerja kita,mengikut niat masing2)...

Cucu pun suke jugak untuk menampilkan diri di dalam perniagaan macam ni.Cucu harapkan ada di kalangan Ulamak2 kita yang Afaadhiil dapat menolong menghilangkan kemusykilan yang bersarang dalam hati cucu -khususnya - dan umat Islam - umumnya...Semoga jasa kalian wahai sanjungan Nabi....Waris Nabi....dapat menguatkan ekonomi umat Islam ini...janganlah umat ini setiap masa ditipu oleh musuh2 Islam...

Oh,lupe untuk cucu beritahu bahawa rumah cucu sejak matahari malu2 hendak tunjukkan batang hidungnye...diselubungi zulumaat(gelap gelita)...biduni nuur...(xdok api)..ini angkara orang2 dalam rumah cucu suke main2 dengan mentolla....pemanas airla...akhirnye...terpaksa kami tinggal dalam gelap untuk seharian suntuk ni..(esok pun entah..ade ke tidak elektrik)..jadi malam ni..kami sambung lagilah cerite2 kami mengenai jin...(patutla xdok api,mulut celupar sangat...memanglah mereka2 itu panas telinga...haa,kang dah padan muke kami)...

OKla,dah habis cucu ceritakan...Cucu pun dah perasan muke2 pembaca dah mule menghijau(smiley YM - nak muntah).Cucu nak minta izin dulu lah.Kerja2 cucu nak balut kotak kitab cucu belum selesai lagi...lepas ni,cucu nak gigit telinga kiri kucing tadi yang langsung tiada sifat kebinatangan terhadap cucu,sekadar mengucapkan terima kasih sebab bagi makan telur dadar....Nanti cucu mengkisahkan pulak isu2 semasa di tanahair...luar negara...luar bumi..dekat matahari...alam dunia...alam akhirat....Salam hormat dari cucu....

p/s:Jangan jadi pemuda harapan bangsa....cucu tidak respect...cucu hormat orang2 yang melaungkan..."KAMILAH PEMUDA - PEMUDA HARAPAN NABI"....

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. time kaseh untuk komen yang membina dari saudari..

    BalasPadam
  3. salam..

    gaya penulisan yg bersahaja..
    suka ambe baca...

    BalasPadam
  4. betul3.....[sokong ust sabri]:D

    BalasPadam